Project

Employer brand troef bij werving

Chemisch en technisch geschoold personeel is lastig te vinden in Nederland. Daarom is het zaak om de werving voor een groot internationaal chemisch concern als Cabot slim aan te pakken. "Het bouwen van een ‘lokaal' employer brand is o zo belangrijk", zegt Bart Thijssen, communicatieadviseur bij BOOM Communicatie. "Anders mis je al snel de aansluiting met potentiële medewerkers. Gelet op de schaarste op de arbeidsmarkt mag dat natuurlijk niet."

Cabot Nederland, onderdeel van Cabot Corporation*, is gevestigd in het Botlekgebied en maakt ‘carbon black', een vorm van koolstof die als grondstof dient voor vele producten, zoals autobanden. Dit bedrijf vraagt om ervaren technische mensen. "Die zijn niet makkelijk te vinden. Zeker hier tussen alle andere industrie is het moeilijk om de juiste mensen te bereiken", vertelt Margriet Lagerburg, HR Manager van Cabot.

 

Tekort technisch en chemisch personeel

Solliciteren bij Cabot Nederland was volgens Thijssen niet eerder zo eenvoudig: "Cabot Nederland heeft vorige week een Nederlandstalige website gelanceerd, gericht op de Nederlandse arbeidsmarkt, waar een groot tekort is aan technisch en chemisch opgeleid en gekwalificeerd personeel. Geïnteresseerde kandidaten kunnen online nu makkelijk informatie vinden en de interactie aangaan. De site versnelt en vereenvoudigt daarmee het werving- en selectieproces. Kandidaten kunnen nu bijvoorbeeld meteen online solliciteren". 

 

Corporate sites en employer brands 

"Voor de lokale vestigingen van internationaal opererende concerns als Cabot is het in de praktijk vaak moeilijk om mensen in de directe omgeving te bereiken en te informeren via een corporate site", vervolgt Thijssen. "Op een internationale corporate site, vaak een portaal met een landenstructuur, moeten gebruikers veel keuzes maken voordat ze bij de informatie komen die voor hen belangrijk is. Geïnteresseerden haken dan af."

 

Voeling lokale vestiging 

Volgens Thijssen krijgen bezoekers binnen een corporate website te weinig voeling met een lokale vestiging en de daar aanwezige sfeer: "En juist dat soort aspecten zijn nu juist belangrijk omdat het vaak de onderscheidende factoren zijn binnen een wervingstraject. Veel internationale organisaties kiezen er daarom voor om naast de corporate site ook een website te ontwikkelen die zich richt op de lokale situatie. Op die manier maak je sneller de connectie en kun je meteen de interactie aangaan. Zo hebben we het ook bij Cabot aangepakt".

 

Relevante en motiverende informatie 

Voor Cabot Nederland ontwikkelde BOOM Communicatie een lokale website waarop alle relevante informatie voor potentiële werknemers staat. "Die website informeert potentiële medewerkers over de arbeidsvoorwaarden, laat hen kennismaken met het bedrijf en brengt het juiste gevoel over. Dus niet alleen extrinsieke motivatoren zijn in beeld gebracht, zoals die arbeidsvoorwaarden, maar ook intrinsieke motivatoren. Denk daarbij aan zaken als ‘het werken in een dynamische omgeving', ‘samenwerking', ‘doorgroeimogelijkheden', ‘invloed op het werk' en ‘sfeer'. Recente onderzoeken tonen aan dat zulke zaken erg belangrijk zijn in de afwegingen van potentiële werknemers."

 

Werknemers als troef 

De site geeft een goed beeld van de werksituatie. Bart Thijssen: "Zo proeft de potentiële medewerker hoe het er bij Cabot in de praktijk aan toe gaat. Echte verhalen van werknemers die hun persoonlijke ervaringen toelichten, zorgen voor de legitimatie. Op deze manier treden de werknemers op als authentieke ambassadeurs."


* Cabot Corporation is een toonaangevend internationaal opererend concern dat zich richt op de ontwikkeling en productie van zeer specifieke chemicaliën en materialen. Aan veel van de zaken die consumenten wereldwijd zien, aanraken, eten of drinken levert Cabot een bijdrage. Het hoofdkantoor van Cabot Corporation is gevestigd in de Verenigde Staten (Boston). Wereldwijd heeft Cabot 39 productlocaties en 28 verkoopkantoren. Cabot Nederland is gevestigd in het Botlekgebied en maakt ‘carbon black', een vorm van koolstof die als grondstof dient voor vele producten, zoals autobanden.