BIC en BOOM

BIC en BOOM

De aanstekers, scheermesjes en schrijfwaren van BIC zijn in meer dan 160 landen verkrijgbaar. Het zijn alledaagse artikelen die kwalitatief hoogwaardig, maar betaalbaar zijn. Zoals de ‘meest gegeten pen’ ter wereld: de BIC Cristal. Wereldwijd gaan er dagelijks ruim veertig miljoen BIC-producten over de toonbank, waarmee het Franse productiebedrijf marktleider is. Die positie wil BIC voortdurend bevestigen en uitbouwen. Campagnes voor ‘de klassiekers’ versterken het imago en de brand awareness, terwijl nieuwe producten krachtig in de markt worden gezet.

BIC Outdoor Posters Abri

Al jarenlang is BOOM Communicatie een vaste samenwerkingspartner van BIC in het uitdenken en uitrollen van campagnes. Daarbij vertrekt iedere campagne vanuit de merkidentiteit van BIC, zodat elke productcampagne meteen bijdraagt aan het versterken van de totale merkidentiteit. Voor een veelheid aan producten heeft BOOM Communicatie inmiddels zulke campagnes ontwikkeld en uitgevoerd.

“BOOM begrijpt onze filosofie, waarbij elke campagne de belangrijkste merkwaarden van BIC uitdraagt. Dit leidt tot resultaten op korte én lange termijn.”

Laura de Craen (BIC Benelux)

Stationery

De pennen van BIC zijn ware klassiekers, met de BIC Cristal als paradepaardje. Van deze klassieke balpen zijn al meer dan honderd miljard verkocht. Om de toonaangevende positie van de BIC-stationery te waarborgen en versterken, heeft BOOM een groot aantal campagnes gerealiseerd. Voor de Nederlandse markt én daarbuiten, want de pennen van BIC worden in een groot aantal landen aan de man gebracht. Bij het ontwikkelen van creatieve concepten voor stationery, is daarom steeds rekening gehouden met de internationale toepasbaarheid ervan. Zo kwam BOOM bij de brandingcampagne voor de BIC Cristal met een universeel concept; begrijpelijk en toepasbaar voor uiteenlopende landen en culturen. De lange gebruiksduur van de pen staat als onderscheidende producteigenschap centraal in deze campagne. Een met een pen getekende giraffe met een overdreven lange nek refereert aan de lange gebruiksduur van de BIC-pen en ook de pay off (‘gaat ultralang mee’) bevestigt dat. Zowel strategie als concept dragen bij aan het inventieve, betrouwbare en sympathieke imago van BIC. De campagne is in verschillende landen groots ingezet op vooral abri’s en billboards.

BIC Cristal Campagneposters

BIC 4 Colours

BIC Vierkleurenpen

Een ander voorbeeld is de campagne voor de vierkleurenpen een op scholieren gericht product. Om de awareness te verhogen bij deze doelgroep, zijn de vier kleuren van de pen tot leven gebracht met vier verschillende karakters. Daarop aansluitend ontwikkelde BOOM een interactieve game, die een viraal effect sorteerde. Ook werden online targeting en landelijke abri- en postercampagnes gelanceerd.

Lighters

Niet alleen de pennen, maar ook de aanstekers van BIC zijn populair. In tegenstelling tot de campagnes voor de stationery, zoekt BIC met nationale acties voor de lighters naar lokale binding met hun doelgroepen. BOOM Communicatie creëert en coördineert deze acties. Een voorbeeld is de serie aanstekers met daarop afbeeldingen van ‘Hollandsche meesters’. Deze collectie heeft BOOM tot stand gebracht in samenwerking met het Rijksmuseum. De aanstekerserie ‘een meesterwerk op zakformaat’ geeft iedereen de kans om te beschikken over een ‘eigen’ Rembrandt, Vermeer of Van Gogh. Omdat men in tijden van globalisering meer op zoek gaat naar de eigen wortels en identiteit, sluit een aanstekerserie met wereldberoemde oer-Hollandse meesterwerken daar perfect bij aan. Terwijl de beeltenis van kunst op een gebruiksvoorwerp op zichzelf al verrassend is, spreekt de campagne een gevoel van trots en gedeeld erfgoed aan.

BIC Meesterwerk op Zakformaat

Ook een limited edition van aanstekers met de bekende Delftsblauwe designs van ontwerper Babette Harms, maakte van de gewone aanstekers gewilde accessoires. Voor BIC Belgium ontwikkelde BOOM in het kader van het EK 2016 in Frankrijk de serie ‘I love Belgium’. Vier jaar eerder werd de BIC Lions-serie ontworpen met leeuwenkoppen van illustrator Jelle Gijsberts, met een knipoog naar spelers van het Nederlands Elftal.

Voor de veertigste verjaardag van BIC ontwikkelde BOOM ook een exclusieve serie lighters. Daarbij werd de samenwerking werd gezocht met het goede doel oneMen. Deze duurzame en sympathieke samenwerking toont de maatschappelijke betrokkenheid van BIC. In de sterk concurrerende markten waarin BIC zich bevindt, voegt een dergelijke manier van ‘cause marketing’ onderscheidende kenmerken toe aan het merk.

BIC Lighter Displays

Shavers

Voor de shavers van BIC realiseerde BOOM onder meer een campagne voor de ‘Flex & Easy’ een wegwerpscheermesje dat zich kenmerkt door een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding. De campagneboodschap is dan ook: ‘Scheert glad, scherp geprijsd’.

Om de Flex & Easy te introduceren bij de doelgroep, is vooral ingezet op abriposters op strategische locaties en op narrowcasting in winkels in de vorm van audiovisuele displays. De campagne is nationaal uitgerold, geconcentreerd rondom retailers met deze scheermesjes in het assortiment. Zo is attentie en awareness gecreëerd bij de consument en het koopgedrag gestimuleerd.

Abri BIC Flex Easy