De onmisbare rol van het veranderverhaal
We houden allemaal van een goed verhaal. Om ons te vermaken, maar ook om laagdrempelig informatie tot ons te nemen. Een helder verhaal is daarom een effectief middel om een complexe verandering...
Het begin van het kalenderjaar staat voor hogescholen in het teken van studentenwerving. Dat geldt ook voor Driestar hogeschool in Gouda: de wervingscampagne is gestart, er vinden voorlichtingen plaats en de open dagen staan gepland.
Driestar hogeschool leidt leraren op voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en heeft een opleiding hbo-pedagogiek. In de nieuwe wervingscampagne legt Driestar hogeschool nadruk op het toekomstige vak van de leraar/pedagoog en de sfeer van studeren in Gouda. De campagne geeft een indruk van het werkveld waarin toekomstige docenten en pedagogen aan de slag gaan na het afronden van hun opleiding. In de campagne delen jonge professionals op beschouwende wijze hun ervaringen en geven zij aan wat hun drijfveren zijn. Zo maken potentiële studenten kennis met de dagelijkse praktijk van de beroepen waartoe de hogeschool opleidt. Hierdoor kunnen zij inschatten of het beroep bij hen past en een bewuste keuze maken voor een opleiding.
Deze vorm van storysharing is veel sterker dan dat we zelf gaan vertellen waar we voor staan.
Anna Slingerland-Uittenbogaard (Driestar educatief)
“We hebben ervoor gekozen om verhalen van oud-studenten en studenten die stage lopen, centraal te stellen”, vertelt Anna Slingerland-Uittenbogaard, marketeer bij Driestar educatief. “In de campagne tonen we hen in hun werksituatie. Zij vertellen wat ze zo waardevol vinden aan hun beroep. Zo’n vorm van storysharing is veel sterker dan dat we zelf gaan vertellen waar we voor staan. De personen die aan het woord komen, geven nu in hun eigen woorden weer vanuit welke waarden en drijfveren zij aan het werk zijn. Onze christelijke identiteit klinkt daarin door, evenals het enthousiasme over het werken met kinderen.”
De hashtag #datisdriestar is in het leven geroepen om online meer zichtbaarheid te creëren. Studenten en alumni van Driestar hogeschool delen via deze hashtag hun eigen verhaal op de social media. Dat maakt de campagne toegankelijk, authentiek en interactief. Bovendien wordt een goed beeld geschetst van de variëteit aan werkzaamheden die een docent of pedagoog heeft en van de mooie momenten in dat werk. Het laat ook zien welke waarde de beroepen kunnen toevoegen aan de persoonlijke ontwikkeling én aan de kinderen waarmee wordt gewerkt. Zo helpen de verhalen om als jongere een bewuste keuze te maken voor een passende opleiding.