Archief

Legendarische leeuwen van BIC

In deze bomvolle sportzomer, met grote evenementen zoals het EK-voetbal, Tour-de-France en de Olympische Spelen, wil BIC niet buitenspel staan. Hoewel Nederland vandaag in mineur is over het verlies van het Nederlands Elftal, is het Oranje-gevoel er wel al geweest. En inhaken sorteert effect…

BIC kwam voor de EK met de ‘BIC Lions'; een serie lighters met leeuwenkoppen op de sleeves. BOOM Communicatie ontwikkelde die in samenwerking met illustrator Jelle Gijsberts van Comic House. De leeuwenkoppen staan symbool voor onze ‘voetballende leeuwen' en zijn uiteraard ook een knipoog naar de Hollandse Leeuw. Dat het volkslied achterop staat is erg handig. Zo kan iedereen uit volle borst meezingen bij aanvang van de wedstrijden. Naast het ontwerp van de ‘BIC Lions', ontwikkelde BOOM ook het POS-materiaal voor de retail, zoals blisterverpakkingen en displays.

Naast veel internationale activatiecampagnes, waaronder de campagne ‘Design on fire', streeft BIC er naar om ook lokaal met unieke acties te komen. Laura de Craen van BIC Benelux licht toe: “Waar de wereld steeds meer globaliseert, zoeken mensen juist verbondenheid met de eigen lokale identiteit. Onze ‘BIC Lions'-actie – die inhaakt op ons Oranje-gevoel – maar ook andere acties zoals de ‘Wooden Shoes', oftewel de klompenreeks, sluiten daar heel goed bij aan. Bovendien hebben wij een reputatie hoog te houden. We komen al jaren met unieke, grappige of fraai vormgegeven sleeve designs voor onze lighters. Wat dat betreft past ook deze ‘lions-reeks' daar weer perfect in”.

Tijdens het vorige WK waren er ruim 161 inhaakcampagnes. In de aanloop naar dit EK ging het daar al ruim overheen met meer dan 200 Oranje-acties. In vergelijking met vorige EK's en WK's verschuiven de budgetten steeds meer naar activiteiten op bijvoorbeeld Facebook en andere social media. Logisch ook; men gaat graag de dialoog aan. Toch blijven Oranje premiums en packaging design mateloos populair rondom EK's en WK's.

Luuk Schils, communicatieadviseur bij BOOM: “Dat ligt vooral aan de doelgroep; voetbal en Oranje moeten fun zijn. Een goede actie is herkenbaar, simpel en eenvoudig te begrijpen. Een goede actie kan zorgen voor een hogere naamsbekendheid, waarbij merkwaarde, marktaandeel en omzet omhoog gaan. Dat hebben we uiteraard ook getracht te bereiken met de ‘BIC Lions'. In welke mate dat ook daadwerkelijk lukt tussen al het ‘Oranje-geweld', zal de toekomst uitwijzen''.

De ‘BIC Lions' zijn momenteel (nog) verkrijgbaar in veel tankstations, supermarkten, winkels en groothandels.