Google-update Fred focust op relevantie

Google-update Fred focust op relevantie

De tijd waarin een slimme toepassing van zoekwoorden en metadescripties direct resulteert in een hogere ranking in Google, is voorbij. Google is namelijk niet meer de rechttoe-rechtaan search engine die het vroeger was. De komst van Google’s algoritme-update ‘Fred’, de opvolger van Penguin die in maart werd uitgebracht, maakt relevante content op websites belangrijker dan ooit. Hij rekent dan ook genadeloos af met websites die vol staan met waardeloze content en advertenties en die zich bezighouden met het misleiden van de Google-robots. Rigoureus typetje, die Fred.

Klassieke SEO-trucs werken niet meer

In de beginjaren van de zoekmachineoptimalisatie was slechts het inzetten van een paar slimme SEO-trucjes al voldoende voor een hogere ranking, maar die tijden zijn veranderd. Het verkleinen van afbeeldingen, het invullen van metatags en keywordtags en het voorzien in goede naamgeving voor de geüploade content, maken anno 2017 niet meer het grote verschil. Nog altijd gaat veel theorie in op het zogenaamde ‘SEO-schrijven’. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat de gekozen zoekterm in bepaalde mate en op specifieke plekken in de tekst terug moet komen. “Alleen daarmee red je het echter al lang niet meer”, stelt Corinne van den Broeke, communicatieadviseur bij BOOM Communicatie. “Het vergroten van de organische vindbaarheid vraagt om een integrale aanpak.”

Relevante content gaat steeds een grotere rol spelen. Voor de zoekers is dit een positieve ontwikkeling. Misleiding wordt steeds moeilijker – en dus wordt de kans steeds groter dat de content die hoog in de zoekresultaten getoond wordt, ook daadwerkelijk relevant is.

Corinne van den Broeke (BOOM Communicatie)

Nog meer focus op relevantie

Volgens Van den Broeke is het belangrijker dan ooit om content relevant te maken voor bezoekers, in plaats van voor zoekrobots. “Het steeds groter wordende belang van relevante content is natuurlijk al een tijd zichtbaar,” zegt zij. “De Fred-update zorgt voor nog meer focus op relevantie.”

Activiteiten zoals cloaking (het vertonen van een andere website-inhoud aan de Google-spiders dan aan websitebezoekers van vlees en bloed), het plaatsen van verborgen zoekwoorden en links en het inzetten van automatisch gegenereerde content kunnen zelfs resulteren in een penalty. “Dit houdt in dat Google een website bestraft door de ranking te verlagen of door de website zelfs helemaal niet meer op te nemen in de zoekresultaten,” legt Van den Broeke uit. “En in plaats van het verbeteren van de vindbaarheid, wordt dan juist het tegenovergestelde bereikt.”

Doorontwikkeling algoritme

Google past regelmatig haar algoritme aan; zo blijft de competitie eerlijk. Per jaar voert Google zo’n 500 tot 600 aanpassingen door in haar algoritme. Vaak betreft het kleine aanpassingen, maar een enkele keer betreft het een meer drastische aanpassing die invloed heeft op de essentie van SEO, zoals het geval is bij ‘ome Fred’.

Google zelf is vaak niet transparant over de precieze wijzigingen in de zoekmachinealgoritmes, waardoor het een soort ‘black box’ blijft. Optimalisatie heeft dan ook een hoog trial-and-error-gehalte. Google-analist Gary Illyes gaf de volgende toelichting op Fred: “Websites die de impact van onze update voelen, móeten die ook voelen. Wat ze doen, is namelijk in strijd met onze Webmaster Guidelines.” In de richtlijnen waar hij op doelt, wordt uitgelegd waarom websites worden getroffen door een Google-maatregel, zoals een verlaging of een verwijdering van een ranking.

Wat wil Fred van ons?

Relevantie is bij Google – en dus ook bij Fred – de sleutel! De zoekmachinegigant maakt korte metten met websites die resulteren in slechte gebruikservaringen. Dat wil zeggen dat Google afrekent met websites die irrelevante content bieden, die veel advertentieruimte verkopen, die veel betaalde affiliate links opnemen naar derden en die zwaar content-gedreven (of zelfs geautomatiseerd) zijn.

Van den Broeke: “Er zijn quick wins die je website ‘Fred-proof’ kunnen maken. Denk aan het verminderen van het aantal advertenties boven de vouw en aan het verwijderen van backlinks met slechte kwaliteit.” De belangrijkste verschuiving heeft echter betrekking op content, zo analyseert ze: “Relevante content gaat steeds een grotere rol spelen. Voor de zoekers is dit een positieve ontwikkeling. Misleiding wordt steeds moeilijker – en dus wordt de kans steeds groter dat de content die hoog in de zoekresultaten getoond wordt, ook daadwerkelijk relevant is.”

Fred checkt de relevantie

Google herkent synoniemen, scant hyperlinks én de content die daarachter hangt, beoordeelt of metadescripties relevant zijn of niet, scant of de content uniek is, en ga zo maar door”, aldus Van den Broeke. “Zorg dus dat links in teksten een logische naam hebben, dat de content waarnaar de link verwijst, gelinkt is aan het onderwerp van de tekst en dat koppen relevante woorden bevatten.” Gebruik dus niet de link ‘klik hier’, maar een link zoals ‘de meest recente Google update

Wat voornamelijk opvalt, is dat websites die meer gericht zijn op genereren van directe omzet (bijvoorbeeld via advertenties en affiliate links) dan op het bieden van inhoudelijke informatie, aanzienlijk lager gerankt worden. Veel eerder al pakte Google de zogenoemde ‘Black Hat SEO’ (het doelbewust misleiden van de Google-algoritmes) hard aan, maar Fred grijpt dus in binnen het grijze gebied dat nog altijd bestaat. Van den Broeke: “Sites die werkelijk waarde toevoegen voor hun bezoekers, zullen door deze update een betere ranking krijgen. Simpelweg omdat de Fred-update erop gericht is om sites die, bewust of onbewust, meer aandacht hebben voor hun eigen belang, worden afgestraft.”

Aandacht voor SEO

Zoals gezegd geeft Google nooit een uitgebreide toelichting op de ins-en-outs van het algoritme en de aanpassingen daarvan. Zelfs het uitbrengen ván een update wordt vaker niet dan wel door Google gecommuniceerd. Nu Fred enkele maanden heeft rondgesnuffeld op het web, zijn de gevolgen echter wel zichtbaar. “En die liegen er niet om,” stelt Van den Broeke. “Er hebben grote verschuivingen in de rankings plaatsgevonden. Bij een grote update als deze kan dat behoorlijke impact hebben op de bedrijfsvoering. Een continue én actuele kijk op SEO is dan ook belangrijker dan ooit tevoren.”

Recent nieuws

18 augustus 2017

Het basisonderwijs in Nederland kampt met een leerlingenkrimp. In 2019 zijn er naar verwachting ongeveer 150.000 minder basisschoolleerlingen dan in 2012. Nieuwe aanmeldingen zijn voor bijna iedere basisschool dus meer dan welkom. Maar harde promotie om die aanmeldingen te verkrijgen is...

Lees verder