Facebook Messenger onderdeel van online marketingplan

Adverteren op Facebook verandert in een razend tempo. Tot nu toe waren de advertenties zichtbaar op Facebook zelf, op Instagram en via het Audience Network van Facebook. Dit jaar kunnen we ook een vierde platform aan het lijstje toevoegen. Facebook maakt het namelijk mogelijk om advertenties ook in haar chatfunctionaliteit Facebook Messenger te tonen. Wereldwijd maken ruim 1,2 miljard mensen gebruik van de chatdienst. De uitbreiding maakt het voor adverteerders mogelijk om het bereik van hun campagnes te vergroten.

Het is al enige tijd mogelijk om Facebook Messenger als landingspagina van een advertentiecampagne in te stellen. Zo komt de adverteerder direct in contact met potentiële klanten. “Dat is ideaal, omdat een online gesprek over een product of dienst een laagdrempelige manier is om met elkaar in contact te komen,” vertelt communicatieadviseur Janneke van Dijk van BOOM Communicatie.

Wees alert, snel en toegankelijk

Nadat een chat wordt opgestart door een advertentieklik, is het mogelijk om direct een welkomstbericht te tonen aan de gebruiker. Van Dijk: “Kiest u ervoor om een chat in Facebook Messenger te benutten als landingspagina, zorg dan wel dat u uw webcare op orde is. Dat wil zeggen: wees alert en zorg voor een snelle reactietijd”. Dat wil overigens niet zeggen dat u 24/7 paraat moet staan. “Het is ook mogelijk om de status van een pagina buiten kantooruren automatisch op afwezig in te stellen,” legt Van Dijk uit. “In de tijd dat u niet aanwezig bent, wordt een automatisch bericht verstuurd.” Reageert u op minstens 90% van ontvangen berichten én doet u dat over het algemeen binnen vijftien minuten? Dan kent Facebook u de badge ‘Zeer ontvankelijk voor berichten’ toe. Een keurmerk dat laat zien dat u goed en snel benaderbaar bent.

De kanaalkeuze is een belangrijk onderdeel van het online marketingplan. Op ieder netwerk bevindt zich namelijk weer een andere doelgroep. 

Janneke van Dijk (BOOM Communicatie)

Ads tussen je chats

Nadat Facebook met succes een testfase heeft uitgevoerd onder Messenger-gebruikers in Thailand en Australië, is het eind dit jaar de beurt aan de rest van de wereld: er verschijnen advertenties op de overzichtspagina van Facebook Messenger. Daarmee is het laatste advertentievrije platform wat in handen is van Facebook, niet meer geheel advertentievrij. Van Dijk: “Gebruikers krijgen de advertenties te zien in hun lijst met contactpersonen, dat is de eerste pagina die getoond wordt wanneer Messenger wordt geopend. Facebook geeft aan geen advertenties te plaatsen in de conversaties zelf.”

Facebook opnemen in online advertising-strategie

Adverteren op sociale netwerken mag geen doel op zich zijn. Het is belangrijk dat de keuze voor social advertising, op welk platform dan ook, onderdeel is van een bredere strategie met duidelijke doelen. “Zeker de kanaalkeuze is van belang, want op ieder netwerk bevindt zich weer een andere doelgroep,” aldus Van Dijk. “Het grootste deel van de mensen die actief zijn op Facebook, is ouder dan twintig jaar. Wat opvalt is dat de jongere generaties overstappen naar platformen als Instagram en Snapchat. Facebook advertising is vooral befaamd om haar gerichte targetingmethodes. Daarmee is het mogelijk om een campagne heel specifiek te richten op bepaalde leeftijdscategorieën, geografische regio’s, interesses of andere demografische kenmerken.”

Projectmanager / Communicatieadviseur

Recent nieuws

19 oktober 2017

Reclassering Nederland heeft BOOM Communicatie aangewezen als strategisch partner voor het ontwikkelen van haar website, na een aanbestedingstraject onder drie geselecteerde bureaus. In samenwerking met Axendo, dat verantwoordelijk is voor de technische realisatie, werkt BOOM Communicatie de...

Lees verder