Archief

Een meesterwerk op zakformaat

BIC introduceert een serie aanstekers, geïnspireerd op de ‘Hollandsche meesters'. De collectie is in samenspraak met het Rijksmuseum ontwikkeld en bestaat uit vijf aanstekers met daarop pronkstukken uit de rijke Nederlandse kunsthistorie. Zo is er een aansteker met het schilderij ‘Het melkmeisje' van Johannes Vermeer, ‘Het vrolijke huisgezin' van Jan Steen en ‘Portret van een stel' van Frans Hals. Uiteraard ontbreken ook ‘De Nachtwacht' van Rembrandt en een portret van Vincent van Gogh niet in deze exclusieve serie.

BIC haakt met deze aanstekerset in op een gevoel van nationale trots en gedeeld erfgoed. Product Manager Meike Hulsenboom van BIC licht toe: “Wij zoeken met onderscheidende en lokale acties voortdurend naar verbinding met onze doelgroepen. Omdat men in tijden van globalisering meer op zoek gaat naar de eigen wortels en identiteit, sluit een aanstekerserie met wereldberoemde oer-Hollandse meesterwerken perfect aan bij die strategie”.

BOOM Communicatie ontwikkelde het concept en begeleidde het traject met BIC en het Rijksmuseum. Ook verzorgde BOOM de lancering van deze reeks exclusieve aanstekers met een instore campagne en de ontwikkeling van divers POS-materiaal. Daarnaast verschijnt er op de Facebookpagina van BIC binnenkort een winactie. BOOM-adviseur Luuk Schils: “Met deze aanstekerserie wilden we een connectie leggen tussen het merk BIC waarmee wij allemaal zijn opgegroeid en de schilderijen waarmee wij al van jongs af aan bekend zijn. Het toepassen van hoogstaande en verfijnde kunst op zeer alledaagse gebruiksvoorwerpen zoals aanstekers, zorgt bovendien voor een verrassend contrast. Met deze unieke collectie maken we de ‘Oude Meesters' voor een heel breed publiek toegankelijk. Voor een laag bedrag koop je een functioneel stukje Nederlandse kunstgeschiedenis dat in je broekzak past. Onze titel van het project refereert daaraan: ‘Een meesterwerk op zakformaat'.”

BIC staat vooral bekend om haar pennen, kantoorartikelen en aanstekers en gaat regelmatig een succesvolle samenwerking aan met spraakmakende partners. Eerder realiseerde BOOM Communicatie andere partnerprojecten voor BIC: ‘OneMen' en de ‘Legendarische Leeuwen'.