De onmisbare rol van het veranderverhaal
We houden allemaal van een goed verhaal. Om ons te vermaken, maar ook om laagdrempelig informatie tot ons te nemen. Een helder verhaal is daarom een effectief middel om een complexe verandering...
Adviseurs van BOOM Communicatie publiceren regelmatig in het magazine Marketing Rendement. Onlangs verscheen het artikel van communicatieadviseur Annelies Braat, dat ingaat op het koppelen van archetypen aan merken. Het centraal stellen van deze verpersoonlijking van een merk maakt het mogelijk de aantrekkingskracht van merken te vergroten.
In het artikel ‘Heldhaftig of meer een allemansvriend?' beschrijft Annelies de uitgangspunten van het concept dat psycholoog Carl Gustav Jung introduceerde. Zijn inzichten in deze universele karakters maken het voor merken mogelijk te sturen op onderliggende ambities en aspiraties. Het artikel gaat onder andere in op de archetypeoriëntatie van de Zweedse meubelgigant IKEA. De alledaagse voorbeelden van dit ‘everyman-merk' laten zien wat de kracht en de aandachtspunten zijn van het werken met archetypen.
Wereldwijd onderzoek heeft aangetoond dat merken die sterke associaties vertonen met één archetype succesvoller zijn dan merken die een mengelmoesje van archetypen vormen. Kortom: beken kleur!